Ms Cool – om att våga

Igår föreläste jag inför drygt 350 pedagoger i Falkenberg. Helt vansinnigt!

Det gick ganska bra, tycker jag, men det finns alltid saker jag vill göra annorlunda till nästa gång.

En sak vill jag dock aldrig göra om. För den går inte att göra bättre. Tack vare en tolvårig tjej och att jag tänkte utanför boxen, för en gångs skull.

Kvällen innan föreläsningen chattade jag med Tove Andersson, IT-pedagog i Lysekil. Vi hade aldrig chattat tidigare, men hon hörde av sig och kollade läget mitt i min kanelbulle med mjölk.

Jag nämnde att jag skulle spela upp låten Memory, som hennes dotter Frida har skrivit själv. Jag tänkte använda den innan föreläsningen drog igång, eller kanske i pausen.

Tove blev stolt och glad för sin egen och Fridas skull.

Jag kom med en idé. Att vi kunde chatta med Frida under min presentation, innan vi spelade upp YouTube-klippet. Någon sekund senare kom vi fram till att vi skulle ha ett videosamtal med Frida live.

Jag letade upp Frida på Skype och vi pratades vid i två minuter.

Efteråt chattade jag vidare med Tove. Hon tyckte jag kunde fråga Frida om hon kanske kunde spela live på sin nya blå gitarr, men detta berättade vi inte för Frida. Lite fuffens.

När jag under föreläsningen frågade Frida om hon kunde tänka sig att spela live för oss svarade hon ja utan att blinka, plockade fram gitarren ur fodralet och konstaterade kallt: ”Vilken tur att jag har lärt mig ackorden utantill”.

Och som hon briljerade. Så cool!

En lärare skrev följande på Facebook precis: ”Väldigt duktig tjej. En kollega bakom mig började gråta och många fick gåshud.”

Jag använder i princip aldrig Skype annars, var lite tveksam till kring hur det skulle bli med rundgång, undrade hur ljudkvaliteten skulle bli osv. Jag skyller på min lärarbakgrund. Att allt ska vara så förberett att inget, absolut inget, ska gå utanför min planering.

Martin Ekholm i klass 5A på Backaskolan är den som använder nya verktyg för lärande mest i Ystads kommuns grundskolor. Han har precis startat upp ett arbete med sina elever i åk 5 där de använder Google Sketchup. För första gången någonsin vågade han säga till eleverna: ”Jag kan inte det här”. Istället fick eleverna titta på instruktionsfilmer på YouTube. Och efter en liten stund var de i full gång. Så enkelt. Varför inte göra det enkelt?

Nu vågade även jag. Det var det roligaste jag gjort på länge. Kul att 350 andra fick njuta av samma sak.

Och vad hade vi gjort om inte Frida hade vågat? Fast den frågan fanns nog egentligen inte på kartan. En talangfull tjej som får möjlighet att visa något hon är bra på. Vi hittade ett bra forum. Det är detta vi måste göra hela tiden. Hitta nya forum, former och verktyg för lärande för våra ungdomar.

Vi måste våga sluta säkra upp allt som kan gå fel och våga släppa loss kreativitet, spontanitet och glädje. För är klassrummet så säkert att det inte tillåter några fel eller misslyckanden (och de utmaningar och möjligheter det ger i sig) är det inget rum för lärande.

För er som inte var med live… här är Frida med sin egen låt Memory (från december 2010):

6 Kommentarer
  1. Lotta Fransson
    Lotta Fransson says:

    Halloj!

    Va spännande och modigt!! Dessutom är ju Frida bland de coolaste brudarna med en helt underbar talang – super!!

  2. Ingela
    Ingela says:

    Modigt av er båda två tycker jag. Det är inte så lätt att släppa kontrollen. Och Frida är ju urduktig förstås!

  3. Lena
    Lena says:

    Frida var awesome:)

    Kul att få lyssna på dig en andra gång och känna att man faktiskt har hunnit pröva en del av grejerna som du tipsar om!

  4. Joachim Thornström
    Joachim Thornström says:

    Roligt att du har provat dem! Finns något av det ni gjort på webben? Länka gärna i så fall!

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *